تاریخ انتشار: 10-12-1396, 15:02 کد خبر: 2147 نسخه چاپی: چاپ
آیت‌الله تسخیری درگرگان:

کسی در مسأله تقریب موفق است که آن را درک کرده باشد / بهترین هنر امام(ره) بیداری اسلامی بود

عضو مجلس خبرگان گفت: کسی در مسأله تقریب موفق است و می تواند مثمر ثمر باشد که آن را به خوبی درک کرده باشد.

به گزارش طوبی گلستان؛ آیت‌الله محمدعلی تسخیری بعد از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه و فعالین فرهنگی استان اظهار کرد: امروزه نه مفهوم وحدت درست می دانیم نه مفهوم تقریب را، اگر توانستیم در این خصوص مطلع شویم می توانیم موفق باشیم.

عضو مجلس خبرگان با بیان مراحل تقریب تصریح کرد: مرحله اول شناخت زمینه های فکر دو طرف مرحله دوم توسعه زمینه های مشترک و مرحله سوم همکاری در اجرای اهداف مشترک و مرحله چهارم معذور نمودن همیدگر اگر اختلافات باقی ماند.

رئیس شورای عالی مجمع تقریب تاکید کرد: ما نمی توانیم اذهان را در قرار داد و بگوییم به صورت واحدی فکر کنید، این طور نیست به طور طبیعی نتایج قالب مشترک باعث اختلاف است.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: اگر می گوییم تقریب معنایش این است که ابتداء باید برویم به دنبال زمینه ها و دایره های مشترک بعداً باید برویم به سمت همکاری مشترک، این تقریب است.

 نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تقریب امروز در زمینه فکر می آید متذکر شد: مثلاً در قرآن و در حدیث نداریم که همه ما به یک شکل و به صورت واحدی فکر کنیم باید زمینه ها را نزدیک کنیم و باعث این بشویم که افکار ما نزدیک شود. تبیین مشترکات فکری، زمینه اول تکریم است.

تسخیری با بیان اینکه نمی شود همه افکار یکسان باشد ابراز کرد: اسلام که ظهور کرد دایره را ترسیم کرد و هر جناحی از آن فکر و اندیشه ای دارد. هر کسی اصول خاصی را قبول کرد داخل در دین اسلام قرار دارد و کسانی که این اصول را قبول نکرده اند خارج از این دایره هستند.

رئیس شورای عالی مجمع تقریب افزود: توحید و نبوت به معنی عامش یکی از این اصولی است که کسی به اینها اعتقاد پیدا کرد وارد این امت قرار می گیرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تنها یک جا می توانیم تقریب را حفظ کنیم تصریح کرد: تقریب در جایی حفظ می شود که تعارف قلبی را ایجاد کنیم، در تعارف قلبی با افکار و مذاهب مختلفی که وجود دارد می تواند در کنار هم به دوستی و مودت پرداخت.

 نماینده مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: اگر دشمن تمایل به صلح نشان داد شما هم صلح کن، شاید در مرتبه اول فکر کنیم که این یک عقب نشینی همراه با نقشه است، در همین مورد هم قرآن کریم می فرماید خداوند خودش می تواند جلوی این فریب را بگیرد. خدایی که این پیروزی را حاصل کرده همان خدا جلوی فتنه را خودش می گیرد.

تسخیری تالیف قلوب یک کار الهی دانست و متذکر شد: این تألیف قلوب اگر قلباً منسجم نباشند می تواند تقریب بین دلها ایجاد انس و الفت را ایجاد کند ولی وحدت در بین موضع گیری عمل حاصل می شود و قرآن مقدمات تقریب را فراهم می کند. همه ریشه های تقریب را قرآن و احادیث مطرح کرده است.

رئیس شورای عالی مجمع تقریب گفت: هر چه تعقل و تفکر بیشتر شود تقریب منسجم تر خواهد بود، بنابراین تقریب ریشه دورنی دارد، یکی از ریشه های تقریب که می توان در نظر گرفت گفتگوی منطقی است.

وی یکی از ریشه ها ایمان را اخوّت دانست و بیان کرد: هر چه ایمان ما محکم تر باشد انسان منطقی تر است، قرآن کریم هم روی عقلانیت تمرکز فراوانی دارد.

تسخیری با بیان اینکه دعوت انقلاب اسلامی در حقیقت دو وحدت در دل خود دارد بیان کرد: اولین وحدت، وحدت گفتگوی قرآنی به عقلانیت قرآن و آزادی اجتهاد در قرآن است که بعد از این به دنبال مشترکات و تقریب مذاهب باشیم.

حدود 90 درصد مشترکات جایی برای اختلاف نمی گذارد

وی با بیان این مطلب که حدود 90 درصد مشترکات جایی برای اختلاف نمی گذارد ادامه داد: برخی ها می گویند که چگونه باید تقریب حاصل شود؟! جوابش روشن است اگر مذهبی کلاً در همه امورش حق است و در مقابلش صد در صد باطل اینجا تقریب حاصل نمی شود چون حق و باطل دقیقاً در برابر هم است.

تسخیری ابراز کرد: بیشتر از 90 درصد زندگی ما مشترک است، وقتی در 90 درصد زندگی مشترک هستیم اختلاف جایی ندارد، باید بحث کنیم وقتی بحث می کنیم به نتیجه می رسیم.

تاکید حضرت امام(ره) در خصوص تقریب مذاهب اسلامی

رئیس شورای عالی مجمع تقریب خاطر نشان کرد: یکی از بیداری های اسلامی حج است حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری همه ساله در خصوص حج مسلمانان پیام های مختلفی را صادر کرده است علتش همین بیداری اسلامی است.

وی تصریح کرد: امام روی عوامل بیداری اسلامی تاکید کرد و روی احیای آنها برنامه ریزی کرد، تاکید امام(ره) بر روی حجاب، باعث شد کشور های همسایه را هم محجبه شوند.

آیت الله تسخیری تاکید کرد: برخی ها سعی کرده اند بیداری اسلامی را خاموش کنند مگر می توانند بیدار اسلامی را به مرحله خاموشی برسانند، بهترین هنر امام(ره) بیداری اسلامی بوده است.

کسی در مسأله تقریب موفق است که آن را درک کرده باشد / بهترین هنر امام(ره) بیداری اسلامی بود

کسی در مسأله تقریب موفق است که آن را درک کرده باشد / بهترین هنر امام(ره) بیداری اسلامی بود

کسی در مسأله تقریب موفق است که آن را درک کرده باشد / بهترین هنر امام(ره) بیداری اسلامی بود

کسی در مسأله تقریب موفق است که آن را درک کرده باشد / بهترین هنر امام(ره) بیداری اسلامی بود

کسی در مسأله تقریب موفق است که آن را درک کرده باشد / بهترین هنر امام(ره) بیداری اسلامی بود

کسی در مسأله تقریب موفق است که آن را درک کرده باشد / بهترین هنر امام(ره) بیداری اسلامی بود

انتهای پیام/

ارسال نظر
سوال امنيتی:
حاصل جمع یک + سه؟ (به عدد) - برای تشخیص ربات از انسان
پاسخ:*