تاریخ انتشار: 23-04-1396, 10:00 کد خبر: 1226 نسخه چاپی: چاپ
آیت الله حسینی گرگانی:

اسلام زن را به اوج عزّت و رفعت نائل ساخته است / انحطاط اخیر جایگاه زن، به خاطر تنزل دیانت است

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: انحطاطی که اخیراً برای زن پیدا شده است، به اسلام هیچ مربوط نیست، بلکه بدین جهت است که دیانت اسلام رو به تنزّل گذارده است.

به گزارش طوبی گلستان به نقل از گلستان ما، آیت الله میرتقی حسینی گرگانی با اشاره به سالروز حمله خونین به مسجد جامع گوهرشاد و کشتار مردم متدین بدستور رضاخان پهلوی که روز عفاف و حجاب نامگذاری گردیده، اظهار کرد: قرآن کریم بر خلاف همه آرای فلسفی، مذهبی، عادات موجوده پیش از نزول، هنگام نزولش و حتّی برخلاف بعضی از عادات موجود عصر تمدّن و آرای ارایه شده از طرف فلاسفه و سیاستمداران، برای زن حدّ و مرزی معین ابراز داشته است.

وی افزود: برای معلوم شدن درجه تأثیر اسلام در وضع و حالت زنان، بهترین راه این است که به حوادث و قوانین حاکمه قبل از اسلام در بین اعراب جاهلی مراجعه شود تا معلوم گردد در آن زمان زنان در چه وضعی بوده و از چه منزلتی در جامعه برخوردار بودند و بعد از اسلام به چه جایگاه و مقامی نایل آمدند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: براستی اسلام بدون اینکه مقام زن را پایین بیاورد، یا او را تحقیر کند و یا شأن او را از مرد کمتر بداند، در موارد متعدّدی وی را در ردیف مرد آورده است. راست این است که اگر زن به صورت کالا و موجود شهوت ‏آمیزی برای مرد به شمار آید، از مقام خود در زندگی پایین آمده و انحطاط یافته است، در حالی که زن در همان موقع؛ نیمی از زندگی در نوسازی زندگی است و نیمی از خانه در به‌ وجود آوردن خانه است و نیمی از اجتماع در تحکیم اجتماع بوده و نیز نیمی از خوشبختی در هسته‏ سازی و تکمیل خوشبختی است.

وی اذعان داشت: خواسته‏ های مرد و خواسته‏ های زن؛ هر دو از معدنی واحد برمی ‏خیزد تا خمیرمایه و دست‏پخت خود را از آن معدن بگیرند. از این رو، روا نیست که یکی از دو جزء خمیر و معدن بخاطر به هیچ گرفتن آن و یا ثمن بخش و تقلیل قیمت آن، فاسد و تباه شود.

آیت الله حسینی گرگانی بیان داشت: برخی عقیده دارند که اسلام زن را در تمامی موارد برابر با مرد قرار داده است و بعضی دیگر معتقدند اسلام دشمن زن است؛ چرا که او را تا مرحله ه‏ای نزدیک به حیوانات پایین آورده است و به عبارت دیگر، می‏ گویند: زن در اسلام به عنوان وسیله‏ ای برای کامرانی و توالد و تناسل در اختیار مرد قرار داده شده است و مرد در همه چیز و در هر مقامی بر زن ترجیح دارد.

وی تصریح کرد: شکی نیست که هر دو نظریه از حقیقت دور است و این‌گونه اظهار نظرها از عدم شناخت محتوای غنی اسلام ناشی می‏ شود و یا خدای ناکرده، از روی سوء نیت و خدشه‏ دار نمودن دین مبین اسلام در نظر بخش عظیمی از جامعه ابراز شده است. آنچه را که دشمنان اسلام و انقلاب مطرح می‏ نمایند، جای هیچ شک و شبهه‏ ای نیست که مغرضانه و از روی عناد بیان می ‏کنند و می‏ خواهند جلوی حرکت بزرگ انقلاب و اسلام سدّ ایجاد نموده و خیزشی را که در اروپا برای روی آوردن به اسلام ایجاد شده است را نابود سازند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه گفت: امروزه شاهد آن هستیم که در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی به صورت آشکارا با اسلام مخالفت می‏ شود و در مورد منع حجاب، قانون تصویب می‏ کنند، با این‌که داعیه مهدیت تمدّن و دموکراسی را دارند. خلاصه آنکه با اسلام و محتوای زنده و پویای آن و هرچه که به عنوان مظاهر اسلام شناخته شده است، مخالفت می ‏نمایند تا نام و برنامه‏ ای به عنوان اسلام مطرح نباشد.

وی تصریح کرد: تعاملات فرهنگی در راستای پیشرفت وسایل و ابزار ارتباط جمعی، فرهنگی و اطّلاع‌رسانی، خود به خود سؤالاتی را به‌وجود می‏ آورد، از جمله؛ مسأله زن و طرز تلقّی اسلام از آن. از سوی دیگر، روشنفکران برای سرعت دادن به توسعه فرهنگی و سیاسی می‏ خواهند از نیروها و توانایی‏ های بالقوّه بانوان استفاده کنند، به حضور آنان در صحنه‏ های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیاز مبرم دارند. و از آنجا که توسعه و تجدّد بدون حضور و نقش زن امکان‏پذیر نیست و جامعه ما نیز به سمت و سوی توسعه و تجدّد در حرکت است، ناچار می‏بایست به این مقوله بپردازد و راه حلّ صحیح و معقول برخاسته از متن اسلام ناب را ارایه نماید تا پاسخگوی کامل همه جوانب باشد.

آیت الله حسینی گرگانی اذعان داشت: برای همگان روشن است که نظام اسلامی نمی ‏تواند این قشر عظیم جامعه را از پیکره خود جدا کرده و زنان را از فعالیت باز دارد؛ چه‌آنکه نتیجه‏ اش عقب‏ ماندگی و شکست قطعی است و اصلاً جامعه ایرانی ما زمانی موفّق می‏ شود که از تمام نیروهای انسانی خویش بهره‏ گیری صحیح داشته باشد و به شکلی منطقی از آنها استفاده بهینه نماید.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اسلام دینی جهانی، جاویدان و عهده‏ دار پاسخگویی به نیازهای انسان در تمام زمان‏ها و زمینه ‏هاست. دینی با این داعیه و جهانی با سرعتی سرسام‏ آور متغیر، هنگامی قابل جمع‏ اند که پاسخ تمام نیازهای مردم و جامعه را شفّاف بیان کند. طبیعی است که این پاسخ‏ دهی بسیار پیچیده و حسّاس می‏ باشد، لذا می‏ طلبد که مسایل اجتماعی با توجّه به مقتضیات زمان مورد ارزیابی تازه قرار گیرند. مقتضیات عصر ما ایجاب می‏ کند که بسیاری از مسایل مجدّداً مورد ارزشیابی قرار گیرد و به ارزشیابی‏ های گذشته بسنده نشود. نظام حقوق و تکالیف خانوادگی از جمله این سلسله مسایل است.

آیت الله حسینی گرگانی در ادامه بیان داشت: گوستاو لوبون فرانسوی در جایی نوشته است: اسلام در وضع زنان مشرق، تأثیر نمایان و رضایت‌بخشی را بخشیده است. اسلام به‌جای اینکه از مقام زن کاسته و وی را پست و فرومایه معرّفی کند چنان‌که در این عصر (پایان قرن نوزدهم میلادی) بدون هیچ تعقُّلی وِرد زبان خاص و عام است، مقام زن را در جامعه بسی بالابرده، نسبت به ترقّی و سعادت وی خدمات نمایانی انجام داد. مثلاً احکام وراثت قرآن در مقابل قانون اروپا برای زن بینهایت مفید و از مطالعه‌ی آن معلوم می شود که تا چه اندازه رعایت حقوق زن را به عمل آورده است.

وی افزود: برای معلوم داشتن درجه‌ی تأثیری که اسلام در وضع و حالت زنان بخشیده، بهترین طریقه این است که مراجعه به قبل از اسلام نموده و معلوم داریم که در آن زمان وضع آنان چه بوده و چه مقامی را در جامعه دارا بودند و بعد از اسلام به چه مقامی نایل شدند. از اقوال مورخین معلوم می شود که در دوره‌ی تمدّن اسلامی، به زنان عیناً همان درجه و مقامی داده شد که زنان اروپا بعد از مدت طولانی آن را دارا شدند؛ یعنی بعد از اینکه رفتار بهادارانه و جوانمردانه‌ی اعراب اندلس در اروپا بنای اشاعت را گذاشت، زنان اروپا رنگ و روی عزت و احترام را دیدند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: آن دین و آیینی که توانست زن را از آن درجه پست و ذلّت‌بار نجات بخشیده و به اوج عزّت و رفعت نایل سازد، دین مبین اسلام بوده است، نه مذهب مسیحیت، چنان‏که عامّه خیال می‏کنند؛ زیرا می‏ بینیم که در قرون وسطا، رؤسا و سردارهای اروپایی با آنکه مسیحی بودند، ولی پاس احترام به زنان را نگاه نمی‏ داشتند. و از مطالعه و بررسی تواریخ قدیمه در این مطلب شبه ه‏ای باقی نمی‏ ماند که قبل از آنکه مسلمان‏ها رعایت و احترام به زنان را به گذشتگان اروپایی بیاموزند، امراء و سرداران آنان نسبت به زن با کمال وحشیگری سلوک می‏ نمودند.

آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی خاطرنشان کرد: در عروج مدنیت اسلام و اعزاز و اکرام زن، در میان مسلمین زنان تحصیل کرده و استاد در دانش و ادب به کثرت وجود داشتند. در عصر خلفای عبّاسی در مشرق و در زمان بنی‏امیه در اندلس بانوان زیادی در اقسام دانش و ادب شهره بودند.

وی تاکید کرد: انحطاطی که اخیراً برای زن پیدا شده است، به اسلام هیچ مربوط نیست، بلکه بدین جهت است که دیانت اسلام رو به تنزّل گذارده است.

وی گفت: اسلام اوّلین آیینی است که در اصلاح حال زنان و ترقّی و تعالی آنان قدم‏های بسیار وسیعی برداشته است؛ زیرا این مطلب مسلّم است که در میان تمام مذاهب و اقوامی که قبل از اسلام آمده‏اند، وضع و حالت زن بیش از حدّ ضایع و خراب بوده است.حقوق قانونی که برای زنان منکوحه از روی قرآن و کتب فقهیه مقرّر شده، از حقوق زنان اروپا به مراتب بیشتر و بالاتر است.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: زنان اسلام نه این‌ که فقط مِهر می‏ گیرند، بلکه املاک شخصی آنان نیز کاملاً در ید تصرّف خود آنهاست، و در هزینه و مصارف خانوادگی نیز ملزم نیستند که شرکت کنند و ریالی خرج نمایند، و اگر شوهرش وفات کند نیز سهم معینی از ترکه مرد به او داده می‏ شود.

آیت الله حسینی گرگانی افزود: زن مسلمان به نیکی دریافته است که از بزرگترین وظایف او این است که علاوه بر حفظ حجاب و در کنار کوشش در نگهداری آن و رعایت موازین شرعی، باید به زندگانی خود و همسرش طراوت و روح ببخشد، اطفال را پرورش و تربیت نماید، و هیچ‌وقت تصوّر نمی کند آنهایی که به کارهای خارج از خانه واداشته می شوند، بتوانند به شکل درست، از عهده‌ی وظایف مذکوره برآیند

انتهای پیام/

ارسال نظر
سوال امنيتی:
حاصل جمع پنج + پنج ؟ (به عدد) - برای تشخیص ربات از انسان
پاسخ:*