تاریخ انتشار: 31-02-1397, 08:17 کد خبر: 2392 نسخه چاپی: چاپ
وعده‌هایی که محقق نشد؛

یکسال از انتخابات ریاست جمهوی گذشت/ ارباب وعده‌ها …

سال گذشته در همین روزها بود که روحانی در شهرهای مختلف سخنرانی می‌کرد و وعده‌های به ظاهر جذاب و کارآمد می‌داد اما پس از گذشت یک سال، کدامیک از آن‌ها محقق شده است؟

به گزارش طوبی گلستان به نقل از  شبکه خبری تهران نیوز ؛ روزهای رقابتی انتخابات سپری شد و حالا حدود یک سال از تحلیف حجت‌الاسلام روحانی به‌عنوان رئیس جمهور می‌گذرد. روزهایی که خالی از وعده‌های به ظاهر جالب و کارآمد نبود و بسیاری از مردم هم براساس همین وعده‌ها نام «حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی» را بر روی برگه‌هایشان نوشتند و به صندوق آرا انداختند.

آن روزها، روزهای «به عقب برنمی‌گردیم»، «تکرار می‌کنیم» و «با روحانی تا ۱۴۰۰» بود. رقیب‌هراسی هم یکی دیگر از مسائلی بود که با عنوان «دیوارکشی در خیابان‌ها» به آن پرداخته می‌شد.

سال گذشته در همین روزها بود که روحانی در شهرهای مختلف سخنرانی می‌کرد و سلبریتی‌هایی بودند که پی در پی از او دفاع و برایش رای جمع می‌کردند؛ البته یادمان نمی‌رود که قریب به اتفاق آن‌ها در کمتر از چند ماه ابراز پشیمانی کردند و به مخالفان سرسخت روحانی تبدیل شدند.

اکنون که یک سال از دومین دوره ریاست جمهوری حجت‌الاسلام روحانی می‌گذرد، بر آن شدیم تا به بررسی برخی از وعده‌های انتخاباتی وی و تحقق یا عدم تحقق آن‌ها اشاره کنیم. آن چه از برابر نگاه شما می‌گذرد، نگاهی اجمالی بر شعارها و وعده‌های رئیس دولت دوازدهم در ایام انتخابات سال گذشته است.

نخستین مورد فقرزدایی است. وی در سفر تبلیغاتی‌اش به خرم‌آباد گفته بود «به مردم قول می‌دهم که در دولت دوازدهم فقر مطلق در ایران برای همیشه رخت بر بندد». اما جیب خالی، کاهش قدرت خرید مردم، افزایش تعداد کارتن‌خواب و بسیاری از مسائل دیگر بهترین قاضی تحقق یا عدم تحقق این وعده است.

* وقتی حتی چوب بستنی را هم وارد می‌کنیم

افزایش صادرات ایران از دیگر وعده‌های رئیس جمهور فعلی کشورمان بود. وی در جمع مردم ساری اظهار کرده بود «آنچه در گذشته بود، بازار واردات برای دنیا بود. اگر می‌خواهید ایران بازار واردات برای جهان باشد، به دیگران رأی بدهید. اگر می‌خواهید مرکز صادرات باشیم، راه اعتدال را برگزینید».

این سخن روحانی در حالی جزو وعده‌های انتخاباتی وی به‌شمار می‌‎رود که در سال گذشته اخبار عجیبی از واردات برخی از مواد عجیب از جمله چوب بستنی، آدامس و خاک رس منتشر شد که امیدواریم دولت محترم به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشد.

* تراز منفی ۴ میلیون گردشگر در ایران

از دیگر وعده‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، «توسعه گردشگری» است. روحانی گفته «ایران می‌تواند به جذب سالانه ۹ میلیون نفر گردشگر برسد» اما طبق آمار منتشر شده ایران به عنوان ارزان‌ترین مقصد گردشگری جهان، در سال ۹۶ حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر به ایران آمدند تا تراز منفی ۴ میلیون نفری داشته باشیم.

* انتقادپذیری؛ از حرف تا عمل

«باید شفاف‌سازی شود، رسانه‌ها باید حرف بزنند و جلوی آن‌ها را نگیریم. باید بگذاریم رسانه‌ها حرف بزنند.» رئیس جمهور کشورمان در حالی این سخنان را در مناظره سوم انتخاباتی‌اش مطرح کرد که سابقه درخشانی در واکنش به منتقدانش دارد.

جدا از استفاده از الفاظی همچون «بدون شناسنامه»، «بروید به جهنم»، «کم‌سواد» و «بزدل»، آخرین اظهار لطف روحانی نسبت به منتقدانش برمی‌گردد به چندین ماه قبل که آن‌ها را با لفظ «کم‌عقل» خطاب کرده بود تا این شعار انتخاباتی وی هم بدون سرانجام بماند.

«جوان‌گرایی در دولت و به‌کارگیری زنان» از دیگر تبلیغاتی بود که بدون شک تاثیر بسزایی در کسب پیروزی روحانی داشت. شعاری که در همان ابتدا وقتی نام حتی یک وزیر زن در لیست وزرای کابینه دوازدهم به چشم نمی‌خورد، زیر سئوال رفت.

انتقادات حامیان روحانی از زمانی شدت یافت که میانگین سنی کابینه پیشنهادی وی برای دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم افزایش یافت و فقط یک وزیر جوان در آن جای داشت. بد نیست بدانید که میانگین سن اعضای کابینه دولت دوازدهم ۵۷.۸ است.

* ناتوانی در جلوگیری از بازگشت تحریم‌ها

این گزارش حاکی است، شاید اصلی‌ترین بخش تبلیغاتی روحانی در زمان انتخابات به برجام مربوط شود. برجام که نقل محافل انتخاباتی اعتدالیون شده بود، حالا به بن‌بست رسیده تا شعار «مقابله با افزایش تحریم‌ها و جلوگیری از بازگشت تحریم‌ها»ی روحانی عملاً رد شود.

شاید وقتی روحانی با صدای بلند می‌گفت «آیا شما زبان مذاکره با دنیا را بلدید؟ ، شما کاسبان تحریم هستید»، از امروز که دیگر نه برجامی هست و نه ترامپ خبر نداشت. تحریم‌ها نیز روز به روز شدت پیدا می‌کنند تا دیگر حرفی برای گفتن باقی نماند.

گفتنی است، شعارهایی همچون بهسازی ناوگان حمل و نقل، پایبندی به حقوق شهروندی، تکمیل طرح مسکن مهر و سایر موارد نیز از سایر وعده‌های انتخاباتی رئیس دولت تدبیر و امید بودند که در این گزارش مجال پرداختن به آن‌ها نیست.

در پایان شایان ذکر است، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که روحانی در مواقع حساس مانند افزایش قیمت ارز و سکه، تصویب برجام و چندین مورد مهم و حیاتی دیگر، نکات حاشیه‌ای مانند صدور مجوز نقد امام معصوم علیه‌السلام و فیلترینگ تلگرام را پررنگ جلوه می‌دهد تا افکار عمومی کشور را از مسائل اصلی به سمت مسائل حاشیه‌ای ببرد.

* حرف آخر

با این اوصاف، باید سه سال دیگر صبر کنیم و ببینیم که آیا وعده‌های رئیس جمهور کشورمان محقق می‌شود یا خیر. دولت هم نباید فراموش کند که وعده‌های مهمی در طول تبلیغات انتخاباتی داده است و باید به آن‌ها جامع عمل بپوشاند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
سوال امنيتی:
حاصل جمع دو + سه = (به عدد) - برای تشخیص ربات از انسان
پاسخ:*