صفحه اصلي > گزارش / اخبار > ترویج دروغ و تبلور عشق حرام در سریال پربازدید «ماه و پلنگ»

ترویج دروغ و تبلور عشق حرام در سریال پربازدید «ماه و پلنگ»


10-10-1395, 08:01. نويسنده: terme021

به گزارش طوبی گلستان؛ این روزها که هرکس درگیر مسائل مورد دغدغه خود است، برخى مراکز مؤثر در فرهنگ جامعه در حال تاخت و تازند و کمتر کسی به این جایگاه ویژه توجه مى کند.
عده اى درگیر مسائل سیاسی اند، عده اى به دنبال روزمرگی یا در بهترین حالت ارتزاق روزى حلال براى گذران زندگى هستند و عده اى…
در قدیم مرکز فرهنگسازى، در درجه اول بزرگترین فرد خانواده و به اصطلاح ریش سفید خانواده بود، فضا گرم و صمیمى بود، در زمستان همه به دور کرسی گرم که بوى آتش و خاکستر مى داد جمع مى شدند و با همان نور کم چراغ قدیمى و بوى نفت احساس خوشبختى مى کردند. همه شانه به شانه با هم مى خندیدند، پدر از شعر شاعران فاخر ایرانى مى خواند و کتابهایی که آنقدر غنى بودند که با هر حکایتى، کوله بارى از تجربه را منتقل مى کردند؛ کتابهایی که بدون نیاز به تأیید وزارت ارشاد، خود ارشادی ترین راهنمایی ها را، براى آن نسل داشتند.

اما اکنون چه…
عصر حاضر دوره اى است که همه از هم دورند هرچند در کنار هم قرار داشته باشند و بدتر اینکه فرزندان به جاى بهره گیرى از تجربه ى بزرگان، در بهترین حالت، تجربه هایشان را از سینما و رسانه ها دریافت مى کنند.
بررسی ها نشان مى دهد که ماهواره اثرات بسیار مخربى بر جامعه، افراد و خانواده ها دارد؛ فعالیتهاى فرهنگى خوبى در همین زمینه صورت گرفت… اما… آیا الآن که ما داعیه ى فرهنگ صحیح داریم، در رسانه ملی و سینماى خودمان نقصى نیست؟!
چه مى شود که فیلمى که در جشنواره کن جایزه هم مى گیرد، در سینماهاى ایران براحتى براى همه ى سنین پخش مى شود، در صورتى که همان فیلم در سینماى فلان کشور خارجى برچسب ۱۳- سال مى خورد؟

اعتماد به صداوسیما؟

سریالی به تازگى در صدا و سیما گذاشته شد و تا آخر این فیلم امید ترمیم مسائل ضد فرهنگى آن را داشتیم اما این امید به نا امیدى تبدیل شد!
سریال «ماه و پلنگ» به نویسندگی سعید مطبی و کارگردانی احمد امینی در ۳۲ قسمت ۴۵۵ دقیقه ای در پربیننده ترین ساعات از شبکه سوم سیما پخش شد.

در این فیلم که میلیونها نفر با اعتماد به رسانه ى ملى تماشا کردند و فرزندانشان را نیز بر پاى آن نشاندند، حریم محرم و نامحرم معنایی ندارد، طلاق توسط وکیل مدعى قانون با حقه به راحتى محقق مى شود، مسافرت زن و مرد نامحرم براحتى به بهانه ى کار صورت می گیرد، و تبلور عشق حرام براى مردى که زن و فرزند دارد صورت مى پذیرد.

در این فیلم با اخلاق ترین شخصیت فیلم با نام جناب وکیل تولایی که از سرسخت ترین افراد مدعى قانون است (و یعنى فرد با خدایی است)، موقع ناراحتى، از همسرش درخواست سیگار مى کند، یعنى اینجا «یاد خدا» جواب نمى دهد…؟!

نقش اول مرد (محسن) نیز موقع ناراحتى، به سیگار روى مى آورد و همچنین جاهاى حساس فیلم، بارها تمرکز بر این مسئله مى شود، گویی قسمت هایی از فیلم تبلیغ سیگار است.
آن وقت ما نگران پایین آمدن سن استعمال دخانیات هستیم.

سریال ماه و پلنگ

دروغ راهگشاست!

دروغ سرتاسر این فیلم چاره ساز و راهگشاست، همه به هم…

مرد نقش اول در جواب دوستش در مورد خیانت به همسرش به راحتى مى گوید «همسرم را براى ازدواج اتتخاب کردم و این دختر را براى عشق»؛ این واژه ها را فقط در سینماى منحط غرب مى توان جستجو کرد.
در این فیلم خانواده ها معمولا از هم گسسته اند و فرزندان مستقلند و حتى منزل جدا دارند.
براى مسافرت و تفریح فقط تورهاى خارجى را تبلیغ مى کنند و براى آرامش روحى کتایون، دخترى که همسرش را از دست داده بود و هیچ ارتباط صمیمى با خانواده ندارد، ارتباط با خدا و مکانهاى زیارتى توصیه نمى شود بلکه سفر به کشورهاى خارجى راهگشا است.

وقتى کتایون از مسافرت برمى گردد و مادرش را بعد از چهارسال مى بیند و قاب عکس پدرى که به تازگى فوت کرده است، انگار نه انگار که به این خانواده تعلقى دارد. در این سکانس به شدت بنیان خانواده را سست و بى معنى معرفى مى کند.
در این فیلم معمولا فرزندان هر کارى بخواهند مى کنند و خانواده یا هیچ نقشی ندارند و یا در حد اعتراض است…

و بسیار مشکلات عدیده ى دیگرى که در این فیلم هیچگاه ترمیم نشد و عوارض بد آن به جامعه منتقل شد (حتی اگر در کلیشه ای همیشگی، شخصیت منفی فیلم عجولانه در قسمت آخر کشته شود یا دیگران شرمنده رفتارشان باشند).

***

گاهى سینما مى تواند خط فکرى نسلى را تغییر دهد در حالى که خانواده ها در خوابند و اما حاضر نیستند انتقادى را مطرح و یا حتى راجع به آن فکر کنند، حاضر نیستند در کنار فرزند بنشینند و تک به تک مسائل را برایش حلاجى کنند و نقص هاى بزرگى که کارگردانان عرصه ى فرهنگ بوجود آورده اند را جبران کنند.

دوره دوره خواب است، اما آنان که اهمیت نفوذ بر این فضا را دانسته اند بیدارند…

انتهای پیام/ ندای اصفهان


بازگشت